PAUL PAULUN
Avannon avajaistapahtumassa esiintyy uusaktionisteiksi itseään kutsuva kansainvälinen noise/performanssiryhmä Ohne. Ohnen saundi on runsas ja rönsyilevä kudos kolmen vokalistin digitaalisesti käsiteltyä ihmisääntä sekä Reto Mäderin dramaattista laptop-hälyä. Tom Smithin laulutyyli, jota on verrattu sekä Leonard Coheniin että Iggy Popiin, ja Dave Phillipsin ja Daniel Löwenbrückin rajatilainen äännähtely tekevät Ohnesta ainutlaatuista kuultavaa digitaalisen musiikin piirissä.
Ohnen kaltainen transgressiivinen underground-noise jää helposti musiikkimedian tutkan alapuolelle, vaikka heidänkin kohdallaan maine ja arvostus on myös toimittajapiireissä maailmanlaajuista ja kiistatonta. Mitä seuraisi jos taidefestivaalien katalogien sijasta rocklehdet kirjoittaisivat tästä musiikista yhtä itsestäänselvästi kuin ne kirjoittivat 70-luvulla punkrockista, joka silloin koettiin rajoja rikkovana? Ajatusta voi testata lukemalla Ohnea läheltä seuranneen berliiniläisen musiikkitoimittajan Paul Paulunin raportin.
“Hämmästyin suuresti saadessani kuulla, että Ohne esiintyy Avanto-festivaalilla”, kertoo Daniel Löwenbrück. Vuoden 2002 kiertueen jälkeen Danielista tuntui enemmänkin siltä, että koko yhtye on pelkkää tarua kuin siltä, että yhtye olisi todellisuudessa tehnyt musiikkia ja esiintynyt konserttilavoilla. Hänen mielikuvissaan Ohnen tarina päättyi viimeistään kun yhtye oli saanut cd:n julkaistua ja kiertueen tehtyä.
Tämänhän piti olla vain yksi lenkki
yhteistyöprojektien pitkässä ketjussa.
Ja miten elämässä pystyisikään
etenemään, jos jumittuisi vanhoihin
juttuihinsa. Daniel vietti kaksi kuukautta
12 000 kilometrin pituisella
kiertueella, joka kulki lähinnä itäeurooppalaisten
maiden halki.
Yhdessä Dave Phillipsin, Reto
Mäderin ja Tom Smithin kanssa he tekivät
21 keikkaa Ohne-nimikkeen alla.
Reissu oli niin ankara, että sen jälkeen
he kaikki tarvitsivat kunnon breikin. Ja
mikäpä paremmin palauttaisi maan
pinnalle kuin seuraavien omien projektien
valmistelu ja ideointi.
Myös Ohne itsessään on kyseisenlaisen luovan vapaa-ajanvieton lomassa syntynyt idea. Ajatuksena oli kasata yhteen nippuun monia erilaisia sosiaalisen ympäristömme osatekijöitä ja tutkia mitä tapahtuu, kun ne pannaan vuorovaikutukseen toistensa kanssa. Tämän perusajatuksensa Dave kertoi sähköpostitse frendilleen Tomille kesällä 2000 ja kysyi, lähtisikö tämä mukaan yhteiseen projektiin, johon pyydettäisiin vielä muitakin. Tom oli alusta lähtien mukana täydellä innolla. Kun heidän yhteiset ideansa alkoivat saada muotoaan, ilmassa alkoi olla jo euforista värinää. Eräässä varhaisessa e-mailissa Dave kuvaili Ohnen olemusta näin: ”siinä pitää olla psykologista rajankäyntiä ja irstaan himokasta sysimustaa huumoria, rivoja häväistyksiä ja mausteeksi suuret määrät mitä eriskummallisimpia arvoituksellisuuksia. Punkkia kuin perkele! Ja sairasta! Sairasta! Sairasta! Ja ratkiriemukasta! Ja totaalisesti kaikkea vastaan! Leveä virne naamalla! Mutta silti viimeistä piirtoa myöten suunniteltua, ilman mitään impro-skeidaa. Ehkä aleatorista, mutta tiukkaa kuin neitsyen perse. Me pistetään koko maailma palasiksi!”
Dave on Ohnen moottori. Hänen
musiikillinen uransa käynnistyi 17
vuoden iässä, kun hän vuonna 1986
perusti Sveitsiin hardcoreyhtyeen
Fear of God. Yhdessä Napalm Deathin,
Carcassin ja Extreme Noise
Terrorin kanssa he edustivat genrensa
taidokasta ja dynamiitinkovaa kärkeä
– genren, joka kooltaan ei ollut juuri
dynamiittipötköä suurempi.
Siitä huolimatta sen musiikillinen
vaikutus oli valtava. Sillä saralla kehitys
ei kuitenkaan ollut mahdollista siitä
yksinkertaisesta syystä, että kukaan ei
millään ilveellä olisi pystynyt soittamaan
enää yhtään lyhyempiä kappaleita
eikä laulamaan vielä epäselvemmin.
Kun tämä raja oli saavutettu,
voitiin kitara, basso ja rumpukapulat
heittää menemään, jotta
päästiin työskentelemään toisenkinlaisten kiinnostuksen
kohteiden parissa ja nostamaan thrash-musiikki
uudelle, kokeellisemmalle tasolle.
Sellaiselle, joka pohjautuu ihmisääneen
ja hälyjen musiikkiin, mutta
hyödyntää myös kenttä-äänityksiä ja
musique concrètea – ja jossa yhteistyökumppanit
ovat tervetulleita.
Tämän asennoitumisen omaksumisen
jälkeen syntyi yhä voimissaan
oleva yhteys aktionistiseen
Schimpfluch-ryhmään, jonka voimahahmot
ovat Runzelstirn & Gurgelstockista
tuttu Rudolf Eb.er sekä
Sudden Infantin Joke Lanz.
Ohne keskittyy “psykofyysisiin
testeihin ja harjoitteisiin”. He hyödyntävät
tekemisissään ihmiskehoa, sen
aukkoja, ääniä ja eritteitä sekä niistä
prosessoituja ääniä.
Yleisön edustajien kannattaa valmistautua
kaikkeen mahdolliseen ja
suhtautua asioihin pelottomasti. Ja
sama pätee myös toisinpäin.
Esiintyjä asettaa itsensä alttiiksi jo
pelkällä esiintymisellään, mutta lisäksi hän
saattaa joutua kokemaan voimallisiakin
reaktioita yleisön taholta.
Davelle keho on suunnaton ideavarasto.
Yhtenä hänen tarkoituksenaan
on korostaa yhteyttä, joka vallitsee
luonnon ja ihmisen välillä; ihmisen
kaikkine vietteineen, vaistoineen ja
reaktioineen – suhdetta, jonka yhteiskunta
nykyään pyrkii mitätöimään.
Viidakossa tehtyjen kenttänauhoitusten
asettaminen rinnan kehon
äänien kanssa hänen sooloalbumillaan |||+ (Tochnit
Aleph 2000) on nähtävissä abstraktina
luonnon kunnioittamisen ilmaisuna.
Senlaatuisena, ettei sitä ole helppo
sulattaa. Dave Phillips on vegaani.
Daniel perusti levymerkkinsä
Tochnit Alephin kymmenen vuotta
sitten lähinnä noisemusiikin julkaisukanavaksi.
Levykaupoissa suurin osa
julkaisuista myy kuin pullotettu häkä
– jos ne tietään kauppoihin edes löytävät.
Levymerkin kantava idea nimittäin
pohjaa vaihdantatalouteen. Yksi
tämän toimintatavan edellytyksistä,
henkilökontaktien lisäksi, on molemminpuolinen
mielenkiinto. Daniel on
asunut kahdeksan vuotta Berliinissä,
ja vaikka kaupunki tarjoaa laajan
valikoiman erilaisia elämänpiirejä
ja -tyylejä, se ei pysty tyydyttämään
kaikkia hänen tarpeitaan.
Levymerkki operoi maailmanlaajuisesti,
ja se toimii myös yhteysverkostona
mm. japanilaisille, amerikkalaisille
ja kreikkalaisille artisteille.
Jokainen julkaisu on aidon omaperäinen,
ja vaatii siksi osakseen
omistautunutta ajatustenvaihtoa.
Tämä ei aina ole helppoa: esimerkiksi
Runzelstirn & Gurgelstockin Asshole/Snail Dilemman kuunteleminen
on Danielille itselleenkin
tuskallinen kokemus. Jotkut eivät
varmasti kestä Yakushinji Kaorin
piinallista kirkumista lainkaan, koska
se vastaa järkyttävyydeltään fyysisen
kidutuksen todistamista.
Levymerkkiin linkittyvä yhteisö on
kasvanut vuosi vuodelta, ja yhdellä
uusimmista julkaisuista on vaikuttavan
kattava esiintyjäjoukko: albumille
The end of the Fear of God (Tochnit Aleph 2004)
on haalittu 68 artistia, joiden
joukossa sellaisia suuria persoonallisuuksia
kuin Kevin Drumm, Hecker,
Kid 606, Jim O’Rourke, Merzbow,
Russell Haswell, Pita ja Zbigniew
Karkowski.
Daniel on myös toiminut salaperäisen
Blackjewishgays-ryhmän dj:nä
sekä itsekseen nimellä Tochnit Aleph
Empire. Hänen settejään leimaa
millintarkka ajoitus ja eri tyylilajien
tasapainoinen sekoitus, jota värittää
hänen brutaaliutensa, asiantuntemuksensa
ja huumorinsa.
Oman musiikkinsa tekemistä
varten hänellä on vielä kolmaskin
alter ego. Nimellä Raionbashi hän
on julkaissut käsitteellisiä teoksia, jotka
muistuttavat tuomiopäivän orgioita.
Raionbashin uudella albumilla
Kollekte voisi välillä kuvitella
kuuntelevansa juoppolallin johtamaa
mielenvikaista säkkipilliorkesteria,
välillä aggressiivisesti yskivää tiikerilaumaa,
välillä kuullaan microwavemusiikkia,
välillä perverssiä soulia,
välillä puhdasta noisea ja välillä jotain
aavemaista, mutta silti lämmintä.
Työskentely psykiatrisessa hoitolaitoksessa
muutama vuosi takaperin
auttoi häntä havaitsemaan erilaisia
uusia käsityskyvyn tasoja, ja nuo
kokemukset taitavat edelleen ruokkia
hänen mielikuvitustaan. Daniel
tunnetaan Berliinissä pahamaineisena
häirikkönä, mutta ennen kaikkea hän
on hyvännäköinen kommunisti.
Kun näkee läppäreidensä ääreen kivettyneitä muusikoita, ei jää epäilystäkään siitä kuinka barbaarinen työväline laptop on. Samalta näytti myös Reto vielä uransa alussa, kun hän esiintyi laptop-muusikkona. 90-luvun puolivälissä hän soitti muutaman vuoden sellaisissa postrock-yhtyeissä kuin Siddharta, Absorb ja Dodge, minkä jälkeen vuonna 1998 käynnistyi hänen muuntumisensa tietokonemuusikoksi nimeltä rm74. Ohnen kiertueen alussa hän tunsi vielä olevansa wannabe-rokkari, joka oli kahlittu hiirikädestään kiinni tietokoneeseen, eikä voinut kuin vakavana tuijotella screeniä toisten pitäessä hänen ympärillään menoa yllä.
Ohnen kanssa kiertäessään Reto keksi uuden suhtautumistavan koneeseensa. Vaikka hänellä saattaakin olla huomattavasti aiempaa vähemmän vaatetusta esiintyessään, hän on entistä enemmän koneensa herra. Tapahtunut muutos ei kuitenkaan ole syönyt hänen kykyään luoda lapsenomaisen jokeltelevaisia tai haaveilevaisia melodioita, joita ajoittain sävyttävät melankoliset huokailut. Vaikka Reto onkin mieltynyt atonaalisiin ääniin, toimii hänen tavaramerkkinään pianon yhteensulauttaminen tietokoneen kanssa.
Mikä sitten toimisi sopivana
vastavoimana näille elektroniikkaan
leimautuneille tyypeille, joita viehättää
meteli, toiminta, brutaalius ja
äänien kanssa nikkarointi? Spektrin
tasapainottamiseksi, rikastamiseksi ja
laajentamiseksi tarvittaisiin hieman
kypsempi elementti, ja mielellään
laulukyvyn keralla. Nämä kaksi ominaisuutta
yhdistyvät Tom Smithissä.
Huolimatta siitä, että tämä dinosaurus
on viihtynyt showbisneksessä
ja esiintymislavoilla jo neljännesvuosisadan,
hän on yhä kiinnostunut
uusista uudentyyppisistä esteettisistä
kokemuksista.
Erittäin hieno asenne ottaen
huomioon, että mies on viettänyt
kuluneet vuodet hyvin erilaisissa
kokoonpanoissa, joissa on saanut
törmätä tähdenlentoihin, inhimillisiin
tragedioihin ja kaikkeen siihen, mitä
kohdalle vain voi sattua kun valitsee
elämäntavan, jota edustavat Boat
of ’in, Peach of Immortalityn ja Pussy
Galoren tyyppiset yhtyeet, joita tämän
päivän nuoret eivät taida tuntea kuin
kuulopuheiden kautta.
Vaikka Tom kävi 80-luvun kovan
koulun alusta loppuun, eivät paatos,
kitsch tai melankolia silti ole menettäneet
viehätystään. Ja joka-paikan-Janatuinen kun on, hän toimii aktiivisesti
myös tuottajana, miksaajana,
"sairaiden filmien" ("sick sinema") asiantuntijana, verkkosivujen
suunnittelijana sekä muusikkona
projekteissa To Live and Shave in L.A.
ja Memories Of Underdevelopment.
Reton mielestä tämä miamilaisäijä on
vanhuudenhöperö.
Dave ja Tom tapasivat ensimmäisen
kerran soittaessaan samalla keikalla
Pariisissa vuonna 1997. Siitä alkoi
ystävyys, jonka sivutuotteena molemmille
tuli tunne, että heidän pitäisi
vielä tehdä jotain yhdessä. Tuo tunne
alkoi muuttua todellisuudeksi kun
Dave e-mailasi Tomille ideansa Ohnea
varten, ja e-langat alkoivat laulaa.
Myös Danielilta ja Retolta kysyttiin
josko he haluaisivat mukaan, ja tajutessaan
mahdollisuutensa henkiseen
kasvuun molemmat myöntyivät. Ihana
internet tarjosi sopivan työkalun musiikillisten
ensiaskelten tueksi, ja pian
alkoivat äänitiedostotkin suihkia Floridan,
Berliinin ja suur-Zürichin välillä.
Koska näillä keinoin ei kuitenkaan
pysty nuuhkimaan toisiaan, piti
heidän käsitellä toistensa ideoita puhtaasti
musiikillisin perustein. Tämä
hiukan hankala työtapa
osoittautui hedelmälliseksi: läpi käytiin
melkeinpä kaikki mahdolliset
variaatiot, suosituimmaksi muodostuneesta
mies-miestä-vastaan-kohtaamisesta
kaikki-neljä-yhdessä-malliin, ja
jokainen tuotti hyvin erilaista jälkeä.
Musiikkia, joka pystyy tarjoamaan
turvaa monista metelikerrostumistaan
huolimatta. Musiikkia, jonka ilmapiiri
on samaan aikaan lämmin ja uppoouto.
Ne kuulijat, jotka eivät ole liian
vieraantuneita oman persoonansa
pimeämmistä ja vainoharhaisemmista
puolista, voisivat kutsua sitä jopa
”inhimilliseksi”. Tai ainakin nämä
kappaleet tarjoavat mahdollisuuden
lähteä jäljittämään noita puolia.
Mego-levymerkki piti tämän
projektin lähtökohdista niin paljon,
että se tarjoutui tukemaan levyn valmistusta
ja jakelua. Ehkä juuri siksi
levystä tuli aivan kyseisen levymerkin
julkaisujen näköinen. Siinä käytetty
fonttikin on aivan sama, erona on
vain se, että Mego-sanan tilalla lukee
Ohne.
Tämän lämmittelyvaiheen aikana
kiertueen suunnittelu jäi vähemmälle.
Esiintyminen on kuitenkin kuitenkin
koko projektin ydinelementti,
ja koska Ohne perustuu haasteisiin,
piti myös kiertueen maantieteellisessä
sijoittumisessa olla jotain uudenlaista.
On sinänsä huvittavaa, että nykyään
koskematonta maaperää voi löytää
oman kuistinsa edustalta; Thaimaan
syrjäisimmät hiekkarannat ovat tuttuja
useammalle länsimaalaiselle kuin
esimerkiksi Itämeri. Niinpä Ohne
päätti suunnata entisen itäblokin
maille.
Miehet selasivat osoitekirjojaan ja
kaivoivat esiin kaikki sikäläiset tutut,
jotka voisivat auttaa: tarjota yöpaikan,
vegaaniruokaa ja ehkäpä hieman rahaa
seuraavaa bensatankillista varten. Vastineeksi
Ohne tarjoaisi keikan.
Käytettäisiin sitä vanhaa, nykyään
syystä tai toisesta epämuodikasta tapaa
lähteä tien päälle seikkailumielellä.
Tien, jonka varrella keikat eivät olisi
virantoimitusta tai erillisiä itsensätoteuttamistuokioita.
Mieluumminkin
esiintymisten tulisi toimia perustana,
jonka päälle rakentuu sosiaalista
kanssakäymistä yleisön ja järjestäjien
kanssa, ehkä jopa ystävystymistä.
Järjestäjät suosittelivat Ohnea
toisille, mitä kautta keikkalista jatkoi
kasvuaan, ja lopulta esiintymisiä järjestyi
lähes tuplasti alunperin suunniteltua
enemmän.
Yksi tiukka sääntö Ohnen esityksissä määräsi pidättäytymään improvisoinnista, mistä huolimatta niihin oli saatava paljon ennalta-arvaamatonta toimintaa. Nelikko yllätti toisensa useammin kuin kerran, kun he viettivät kymmenenpäiväisen treenaussession Daven tilavassa teollisuushalliasunnossa lähellä Zürichiä. Jäsenten erilainen kokemuspohja synnytti myös varsin produktiivisia ristiriitatilanteita. Kun sekoittaa keskenään performanssitaidetta, sisäänpäinkääntynyttä laptopmusiikkia ja rock’n’rollia, saa showlle kehiteltyä hyvän dramaturgisen pohjan. Lopulliseen yhdistelmään päätyi hitusia noista kaikista, absurdistiseksi teatterispektaakkeliksi yhdisteltynä.
Shown ensimmäinen variantti
esitettiin Pariisissa kahdesti: ensin
tee-se-itse-kellariklubi Les Voutesin
tiloissa, sitten lähellä Pompidou-keskusta,
taidegalleria Publicin valkoisten
seinien ympäröimänä. Kuten monet
muut noise-artistit, myös Ohne
joutui kamppailemaan omien punkjuuriensa
sekä ruokkivana kätenä
toimivan keskiluokkaisen kulttuurin
tuottamien ristipaineiden kanssa aivan
alusta lähtien.
Pariisin testikeikat paljastivat puutteita,
mutta antoivat samalla toivoa
paremmasta. Kymmenen lisäharjoituspäivän
ja muutaman ohjelmallisen
muutoksen jälkeen oli initiaatioriitit
suoritettu, ja neljästä yksilöstä oli kehittynyt
erikoislaatuinen liveprojekti.
Käynnistyi seikkailuhenkinen Euro Schizzo 2002 -kiertue täynnä tutustumisia, ylilyöntejä, pelkoja, ilon aiheita ja harmeja. Seuraavien kuuden viikon kuluessa sellaiset harmaat pisteet kuin Latvia, Liettua, Venäjä, Valko-Venäjä, Puola, Tshekin tasavalta, Slovakia ja Slovenia saivat väriä suurista kokemuksista. Reissuun kuului paitsi ihmisten kohtaamista, radio- ja tv-esiintymisiä, ajelua läpi kauniiden maisemien ja innostavien kaupunkien, myös lukuisia keikkoja hyvin erilaisissa tiloissa kuten vallatuissa taloissa, pintaklubeissa, taidegallerioissa ja kulttuurikeskuksissa.
Valkovenäläinen levymerkki The
Egg and We julkaisi Minskin Buddha-
Barin-keikan cd:llä. Levyllä mukana
oleva QuickTime-video osoitti
hyvin, kuinka koominen, brutaali,
teatraalinen, omistautunut, kovaääninen,
suoraviivainen ja ennen kaikkea
intensiivinen tuo esitys oli.
Sen näkemisen on täytynyt tuntua
vuoristoratareissulta läpi alitajunnan
eri sfäärien, tai yhtä hurjalta meiningiltä
kuin mitä Zürichin Cabaret
Voltairessa parhaimmillaan koettiin
Hugo Ballin ja Tristan Tzaran päivinä.
Tietenkään monet eivät lainkaan
pitäneet näin provokatiivisesta esityksestä,
jonka toteutti neljä tatuoinnein
ja lävistyksin koristeltua räikeähiuksista
miestä. Reaktiot olivat kuitenkin
pääosin ystävällisiä. Vaikka tämä
julkea show takuulla herätti kummastusta
suurimmassa osassa yleisöä,
heillä riitti silti uteliaisuutta selvittää
millaisia tunteita heissä heräisi.
Jotkut vertasivat keikkaa jopa
Tshernobylin ”melskeisiin”. Paikassa,
jossa kesäisin nähdään parvikaupalla
mutanttihyönteisiä, on tämä pakko laskea
kunnioittavaksi kohteliaisuudeksi.
Ohne tarjoaa hyvän syyn miettiä
tabujen olemusta. Miksi tabujen rikkominen
viehättää niin kovasti? Millaisia
vaikutuksia sillä on? Kapitalismi
sulauttaa aiemmin tabuna pidettyjä
asioita itseensä koko ajan kiihtyvällä
tahdilla ja muovaa maailman kokonaiskuvaa
yhä absurdimmaksi.
Baader-Meinhof pinnallistetaan
Prada Meinhofiksi, ja nykypäivän
vallankumoukset tehdään virvoitusjuomarintamalla.
Aktionistiset tempaukset
ja noise-kulttuuri toimivat
yhtenä viimeisistä vallankumouksellisista
linnakkeista, josta vain taidemaailma
tahtoo napsia makupaloja. Ohne
toimii näiden maailmojen leikkauspisteessä,
ja onkin mielenkiintoista
nähdä mihin suuntaan ryhmä ja sen
jäsenet kehittyvät.
Laajentavatko he sosiaalista verkostoaan
vai kiertävätkö he maailmaa
lentäen, apurahat taskuista pursuten?
Saavatko he toimeentulonsa kulttuurirahastoista
vai normaaleista
paskaduuneista? Vai voisivatko he
yhdistellä teoksiinsa näkökohtia näistä
molemmista suunnista? Ohnen
ensimmäinen esiintyminen kahteen
vuoteen tapahtuu Avanto-festivaalilla,
ja se on takuuvarmasti askel kohti
uusia konflikteja. Kaikkia osapuolia
koskevia.
Ohne Avannon avajaisesityksessä Kiasma-teatterissa torstaina 18. marraskuuta klo 18.30, K-15.