Mikko Hynnisen (s. 1972) teokset lähtevät liikkeelle käsitteellisistä ideoista. Hän kertoo, että häneen eniten vaikuttanut taideteos on Robert Morrisin Box with the Sound of its Own Making (“Laatikko jossa on sen valmistamisen ääni”). Se on puulaatikko, jonka sisältä kuuluu sahaamisen ja vasaroinnin ääniä. Teatterikoulusta ääni- ja valosuunnittelijaksi valmistuneen Hynnisen tyyliin kuuluu lisäksi mehevä audiovisuaalisuus ja näyttämöllisen dramaturgian pitkälle viety työstäminen. Tämä kävi ilmi jo vuoden 2002 Avannossa Hynnisen ja kanadalaisen [the user]-ryhmän muodostaman [plumb]-ryhmän ääni- ja valoteoksessa Ondulation, jossa instrumenttina oli valtava vesiallas. Hynnisen sävellys Aakkoset (2004) perustui hänen löytämäänsä kielikurssinauhaan, jolla luetaan ääneen suomen kielen aakkoset. Helsingin Tietokoneorkesterin esittämänä sävellys on kuitenkin kasvanut ulos askeettisen käsitteellisistä lähtökohdistaan mielikuvitukselliseksi mekaanis-psykedeeliseksi fantasiaksi.
Mikko Hynnisen Avantoa varten säveltämän Kiasma-teatteri-nimisen teoksen suusanallinen idea on yksinkertainen: esitys, jossa ei ole soittajia eikä soittimia, vaan ainoastaan Kiasma-teatterin tyhjä sali, jonka ääniä käytetään teoksen materiaalina. Minimaalisesta lähtökohdasta otetaan kaikki irti. Hynninen vahvistaa mikrofoneilla salin näyttämömekaniikan äänet nosturilaitteista loisteputkien sirinään ja ilmastoinnin hurinaan. Vaikka sävellys hyödyntää myös mikrofonien feedbackia (tunnetaan maallikoiden keskuudessa myös ulinana tai vinkuna), konsertti tulee olemaan hiljainen, Avannon festivaali- cd:lle saadun näytteen perusteella suorastaan harras ja meditatiivinen. “En halua tehdä teosta, joka saa kuulijat päivittelemään että ‘oho, noinko näppärästi tavallisilla esineillä voikin tehdä musiikkia!’ Kiinnostavampaa yrittää kääntää yleisön katse musiikista toisaalle, läsnäoloon ja tyhjään tilaan.”
Mikko Hynnisen Kiasma-teatteri Kiasma-teatterissa perjantaina 19. 11 klo 19.