AVANTOSCOPE 2006 (Kiasma-teatteri)
Salise Hughes: Strange Weather (USA, 2006, 2’30’’)
Seattlelainen Hughes käyttää teoksessaan jatkokäsiteltyä löytömateriaalia aina
tieteellisistä esityksistä tulvan alle jääneisiin rakennuksiin ja talviurheilusta
buddhalaiseen mietiskelyyn.
Salise Hughes: Strange Weather (2006)
Björn Kammerer: Escalator (Itävalta, 2006, 2’50’’)
Täsmällisesti leikattu ja ääniraidan kanssa tarkoin synkronoitu lyhyt mustavalkoinen
teos, jossa kuvataan portaita pitkin nousevaa ja laskeutuvaa poikaa. Itsepintaisen
toiston juhlaa!
Sami van Ingen: The Sequent of Hanna Ave. (Suomi, 2006, 4’30’’)
Pitkän linjan elokuvataiteilija yhdistelee 35 mm:n filmille Cinemascope-muotoon
toteutetussa teoksessaan löytömateriaalia, filmin manipulointia käsin sekä digitaalista
teknologiaa.
Dan Baker: Transaension (USA, 2006, 6’15’’)
Coloradon Boulderista kotoisin oleva Baker yhdistää teoksessaan värikäsiteltyjä kuvia
tunnelmalliseen, jopa meditatiiviseen rytmiin.
Eva Olsson: Different Viewpoint = Different Scenerie (Ruotsi, 2006, 2’10’’)
Isossa-Britanniassa, Japanissa ja Ruotsissa opiskelleen kokeneen videotaiteilijan uusi,
ytimekäs animaatio. Katsojan sijainti saattaa vaikuttaa perspektiiviin...
NotTheSameColour: Bye Bye One: (Itävalta, 2006, 4’50’’)
Billy Roiszin ja dieb13:n muodostama wieniläinen ryhmä on luonut elektronisen
abstraktioteoksensa osittain käyttämällä vanhan Panasonic-miksauspöydän vääristyneitä
tehosteita.
Anna Kravchenia: Dreisamkeit (Venäjä, 2006, 6’45’’)
Mustavalkoiselle 16 mm:n filmille kuvattu, käsin kehitetty materiaali kuvaa kylmää ja
lohdutonta maisemaa, jonka tarkastelua niukka mutta tunnelmallinen ääniraita säestää.
Thomas Bogaert: I Am a Star and I Come and I Go (Belgia, 2005, 2’15’’)
1700:sta hopeamaalipiirroksesta koostuva rotoscope-animaatio, jossa esitetään uusi tulkinta
Saturday Night Feverin (1977) klassisesta tanssijaksosta. Takaperin soiva ääniraita täydentää
tunnelmaa.
Thomas Bogaert: I Am a Star and I Come and I Go (2005)
Ian Helliwell: Sun Tower 70 (Iso-Britannia, 2006, 3’50’’)
Osakan Expo 70 -maailmannäyttelyn vanhalla tapahtumapaikalla hiljattain kuvattua Super 8
-materiaalia on käsitelty mustalla tussikynällä, joka tuottaa kuvapintaan rikkoutunutta
mosaiikkia muistuttavan vaikutelman. Teoksen sähköinen ääniraita on tuotettu yksinkertaisilla
kotitekoisilla Hellitron-virtapiireillä.
Andrea Bussmann: Unfinished Disposal (Kanada, 2006, 5’40’’)
Torontolaisen antropologian opiskelijan ensimmäinen elokuva, jossa anastettua ja kierrätettyä
kuvamateriaalia yhdistellään, manipuloidaan ja asetetaan uuteen kontekstiin.
Mika Taanila: Täydellisen pimennyksen vyöhyke (Suomi, 2006, 6’)
Helsinkiläinen elokuvantekijä rakentaa uudessa teoksessaan Pohjois-Suomessa vuonna 1945
kuvatun astronomisen kokeen filmimateriaalista elokuvallisen auringonpimennyksen, joka
esitetään kahdella liikuteltavalla 16 mm:n elokuvaprojektorilla.
Sami van Ingen: Dimly Lit Room (Suomi, 2006, 6’)
Expanded cinema -esitys. Elokuvantekijä/koneenkäyttäjä manipuloi valkokankaalle heijastuvaa
kuvaa siirtelemällä linssiä ja vaihtamalla kuvaporttia ennalta määritetyn koreografian
mukaisesti, mikä muuttaa olennaisesti elokuvan projisointitilannetta.
Jan Ijäs: A Film for Three Men and Industrial Elevator (Suomi, 2005, 2’30’’)
Yksinkertaista ja yksioikoista toistoa hyödyntävä teos, joka on humoristinen ja vauhdikas
muttei sekuntiakaan liian pitkä.
Gregoire Rousseau: Visual Waves (Suomi, 2006, 4’30’’)
Tuulanauhat-laboratoriossa rakennetuilla laitteilla tuotettua analogisesta lähteestä
peräisin olevaa abstraktia videokuvaa. Äänen muuntamiseen on käytetty digitaalisia työkaluja,
johon suoraan synkronoitua kuvitusta videokuva on.
Gregoire Rousseau: Visual Waves (2006)
Salise Hughes: Tidal Wave (USA, 2006, 1’20’’)
Löytömateriaalista peräisin olevia kuvia, kasvoja, veden täyttämiä ruumiita... lyhyt ja
pahaenteinen elokuva, jonka kertojaäänenä esiintyvän Larry Cristin unista teos on saanut
inspiraationsa.
Ian Helliwell: Dash Dot (Iso-Britannia, 2006, 55’’)
Käsityönä kokonaan ilman kameraa toteutettu elokuva, jonka kuvat on saatu aikaan
naarmuttamalla ja värittämällä mustaa Super 8 -filmiä. Kuvat on piirretty filmille piirtäjän
kaavaimella, kun taas väri on lisätty tussikynillä.
Björn Kammerer / Karoline Meiberger: Aim (Itävalta, 2006, 2’30’’)
Katkaistu, yksipuolinen pistoolikaksintaistelu. Dramaattista lännenelokuvakohtausta puretaan
tiukoilla leikkauksilla, jotka tuovat teokseen odottamatonta huumoria.
yht. 62 min.
Kiasma-teatterissa lauantaina 18.11. klo 16.30