Ohnen esiintyminen Avannon avajaisissa Kiasma-teatterissa
kuva: Anne Hämäläinen
"Suomalaiseen saunakulttuuriin kuuluu erottamattomana osana käsite 'avanto',
hyppy jääkylmään veteen. Ihmiskeho kokee tämän perinteisen rituaalin sokkina,
mutta sen hyvää tekevä fyysinen ja psyykkinen vaikutus on kiistaton. Vuodesta
2000 on avannon käsite saanut uuden, suuntaa antavan merkityksen nuorena suomalaisena
festivaalina, joka vuosittain keskittyy paikalliseen ja kansainväliseen
'nonkonformistiseen' mediataiteeseen. Tavanomaisten ilmaisumuotojen ja
esityskäytäntöjen kanssa radikaalissa ristiriidassa olevat intermediaaliset kokeilut
– jotka ulottuvat avantgardistisen kokeilevan elokuvan klassikoista live-performanssien
kautta uusimpiin digitaalisiin (musiikki)videoihin – pyrkivät aikaansaamaan yhtä
voimakkaan vaikutuksen. Tämän vaikutuksen ei välttämättä tarvitse olla miellyttävä,
minkä taiteilijaryhmä Ohne heti nelipäiväisen festivaalin alussa
'noise-performanssillaan' osoitti. Nämä järjestyneissä muodostelmissa salin läpi
liikkuneet 'uusaktionistit' hyökkäsivät yleisön kuuntelu- ja katselutottumusten
kimppuun digitaalisten ja analogisten noise-improvisaatioiden villin sekamelskan
säestämänä. Yleisön ei auttanut kuin todeta joutuneensa ruumiillisesti erittäin
rasittavan rituaalin kohteeksi. Performanssin alussa taiteilijat kiinnittivät huomion
itseensä päästelemällä pimennetyssä salissa pierun- ja röyhtäyksenkaltaisia ääniä.
Yleisö kylläkin reagoi provokaatioon melko rauhallisesti, olihan ennen performanssia
juuri esitetty kaksi Kurt Krenin ja Ernst Schmidt jr.:n elokuvaa, joiden
transgressiivistä potentiaalia oli vaikea enää ylittää."
Christa Benzer, Springerin 4/2004